Wednesday, January 1, 2014

Burger 2

Veggie Burger med Gulerod og Sesam


Jeg fandt opskriften på denne veganske burger hos BBC Good food, lavede den lidt om og MUMS! Den er virkelig lækker, og jeg følte mig på ingen måde "burgersnydt". Dog måtte jeg smide 1/4 af min burger ud, da "bøffen" var ALT for stor, så jeg har tilpasset opskriften herunder, så det hænger bedre sammen.

Tahin: Tahin er en sesamsmør ud fra samme princip som peanutbutter. Den er dog noget skarpere i smagen og egner sig ikke til at være eneste pålæg. Den er dog særdeles velegnet i madlavning. Tahin kan købes hos din lokale mellemøst grønthandler og jeg har set den i Bilka. 

Veggie Burger med Gulerod og Sesam til 2 personer

Ingredienser:

"Bøffer":
150 g. revet gulerod
½ dåse kikærter, afdryppede
½ løg, hakket
2 tsk. tahin
½ tsk. spidskommen
4 tsk. olie
20 g. rasp
1 tsk. citronsaft
1 spsk. sesamfrø
2 tsk. salt
friskkværnet peber

Dressing:
1 dl. Cheasy Fraiche eller soya yoghurt
½ tsk. citronsaft
1 tsk. tahin

Desuden:
2 store grove burgerboller (eller 4 små)
1 avocado
1/4 bakke rucola
½ rødløg i skiver
2 spsk. sød chilisauce

Fremgangsmåde:

1. Put 1/3 af gulerodden i en skål med løg, kikærter, tahin, spidskommen og 1 spsk. vand. Blend det grundigt med en stavblender.

2. Varm en tsk. olie på en pande og steg resten af guleroden ved middel varme i 5-10 min til den er mør. Bland i kikærtemassen sammen med citronsaft, sesamfrø og rasp. Krydr med salt og peber. 

3. Form to "bøffer" med samme diameter som burgerbollerne. Bruger du små burgerboller former du fire "bøffer". Steg i resten af olien ca. 5 min på hver side.

4. Rør dressingen sammen, varm bollerne og skær avocado i skiver. 

5. Flæk bollerne og smør dem med dressingen. Læg rucola på bundene, læg "bøffen" over og top med rødløg, avocado og sød chilisauce. Læg overen på og server.

ProPoints: 18 points per person 

Sent via BlackBerry® device provided by TBayTel.

0 comments:

Stop Smoking

About Me

My Photo
Bosenberg
...endnu ikke noget at skrive hjem om...
View my complete profile

My Blog List

featured-video

About This Blog

Lorem Ipsum

Lorem Ipsum

featured-content2

Lorem

featured-content2

Lorem

featured-content2

featured-content2

Sulky Rollo vimeo

Olde Grouch YouTube

We're all ears:

Followers